maanantai 1. kesäkuuta 2026

Kuukausikatsaus 05/2026 - Persaukisen salkku ennätyslukemissa

Palkkarintamalta ei mitään uutta, eli sekoilu jatkuu. Onneksi en seuraa säästöprosenttia, sillä olisi aika mielenkiintoisia lukemia tässä viime kuukausina joutunut raportoimaan. Toukokuun palkkaa ei siis ole vielä näkynyt, mutta loput edelliskuun palkasta sentään tuli, joten ei nyt ihan nollatuloilla sentään menty. 

En sitten tiedä, miten tästä eteenpäin homma jatkuu, kun työnantaja on luvannut maksaa äitiysloman kolmelta ensimmäiseltä kuulta palkkaa, ja saa siihen tukea Kelalta. Menevätkö nämä minulle korvamerkityt rahat yhteiseen kassaan paikkaamaan kokonaisuutta, vai pääsenkö jonon ohi, ja muut jäävät odottelemaan palkkojaan?

Kaikesta säädöstä huolimatta käteistilanne on kuitenkin hieman parantunut, mikä lisää mielenrauhaa vaikka olenkin edelleen siirtänyt myös 500 e/kk salkkuun. Viime kuussa pistin tosin automaattisen kuukausisäästön tauolle, ja siirsin rahat manuaalisesti itse vasta siinä vaiheessa, kun palkka oli lopulta tullut tilille. Kesäkuussa oli tarkoitus toistaa tämä manööveri, mutta unohdin asian, ja rahat karkasivat tililtä heti kuun alussa. Hups! Mutta noh, vielä olisi varmaan aikaa peruuttaa kuukausisäästö Nordnetin päästä ja vain siirtää rahat takaisin pankkitilille, jos palkkaa ei ala kuulua. Katsotaan viitsinkö.

 

Nettovarallisuus 

Vaikka olo onkin suorastaan köyhä, kun joutuu jännittämään, milloin tilille ilmestyy lisää rahaa, nettovarallisuutta ja etenkin salkkua katsoessa muistuu mieleen, että ei tässä oikeasti mitään hätää ole. Sadan tonnin rajapyykki nettovarallisuudessa on jälleen käden ulottuvilla! Jos olisin turvallisuushakuisempi, kasvattaisin ehkä agressiivisemmin puskuria, mutta kun aiemmistakin palkkasekoiluista on selvitty, niin tämä verkkaisempi tahti toivottavasti riittää. (Katsotaan vain, niin firma on konkassa ensi viikolla, ja joudun hakemaan saataviani palkkaturvan kautta, ja se tuskin on kovin nopea prosessi, jolloin puskurirahastosta loppuu hööki.)

Osakepoimintani lopettivat viimein laskettelunsa, kun QT Group teki komean nousun, mutta ostokseni on edelleen tukevasti tappiolla. Osakkeet ovat suhteellisen pieni osa salkkuani, mutta kyllä niiden mörniminen indeksien noustessa aiheuttaa aina pientä hammasten kiristelyä, joten kiva, että tämä rivi Excelissä näyttää välillä vihreää.

Salkku nousi muutenkin kohisten. Melkein 6k edellisestä kuusta! Viime kuussa sama juttu, mutta yli 6k, eli kahdessa kuukaudessa ylöspäin on menty käsittämättömät 12k euroa! Tämän kokoisessa salkussa tuollainen hyppy jo tuntuu.  

 

Toukokuu 2026

Suluissa muutos edelliseen kuukauteen nähden.


Varallisuus

Käteinen: 5 790 € (+594 €)

Salkku: 89 843 € (+5 951 €)

Asunnon arvo (oma puolikas): 97 500 €


Velat

Asuntolaina: 77 950 €

Remonttilaina: 15 726 € 

Velat yhteensä: 93 676 € (-325 €) 


Yhteensä: 99 457 € (+6 870 €)


Välitavoitteet

Nämä ovat salkun välietappeja, eli hahmotelmia siitä, millaisia kustannuksia salkku jo nykyisellään voisi kattaa tästä iäisyyteen. Luvut perustuvat neljän prosentin sääntöön, eli vuosittainen kulu kerrotaan 25:llä tai kuukausittainen 300:lla. 

56 000 - Sähkö (2 240 e/v.)

3 250 - Ajoneuvovero (130 e/v.)

1 250 - Webaston kauko-ohjaus (50 e/v.)

3 375 - Kiinteistövero (135 e/v.)

1 500 - Jäteastian tyhjennys (5 e/kk)

7 500 - Vesi ja jätevesi (25 e/kk)

7 500 - Puhelinliittymä (25 e/kk)

7 500 - Valokuitu (25 e/kk)

1 750 - Nuohous (70 e/v.) 

218 / 2500 - Renkaiden vaihto (100 e/v.)

89 843 / 87 875  - Yhteensä

Salkun rakettimaisen nousun myötä valokuitu on nyt taputeltu, ja samoin vuosittainen nuohoojan käynti. Vielä tuli mieleen tuommoinen pikkukulu, kun asia tuli ajankohtaiseksi. 

Otetaan vaihteeksi työn alle ei niin pakollinen kulu, eli renkaiden vaihto. Osaan periaatteessa vaihtaa renkaat itsekin, mutta teenkö niin koskaan? No en. Pyöristin summaa myös vähän ylöspäin. Ainakin vakkaripaikassani saa aina munkkikahvit, vaikka kyllähän niille tällä lailla hintaa tulee. 

 

Tulot ja menot

Tulot

Palkka2 224,36 €
Saatavia36,50 €
Muut0,00 €
Yhteensä2 260,86 €

Menot 

Asuminen476,57 €
Ruoka ja päivittäistavara526,28 €
Auto ja julkinen liikenne248,02 €
Tietoliikenne47,09 €
Terveys0,00 €
Ravintolat114,85 €
Baarit ja huvitukset4,00 €
Harrastukset0,00 €
Muut2,80 €
Yhteensä1 419,61 €

Kuluvan vuoden keskiarvo: 1 712,33 €

Palkka on siis edelliseen kuun palkka, josta puuttuu neljäosa, sillä se maksettiin oikean kuun puolella. Toukokuun palkkaa odotellaan vielä. Viivästyskorot on onneksi tilitetty, mutta summat ovat suorastaan naurettavia suhteessa siihen, mitä myöhästynyt palkka voi jonkun taloudelle tehdä. Toivottavasti on työkavereilla puskurit kunnossa. 

Asumiskulut ovat pienet, sillä isompi lainanlyhennys on väärän kuun puolella. Muutenkaan ei mitään asumiseen liittyviä laskuja juuri sattunut toukokuun puolelle.

Ruokaan ja päivittäistavaraan meni enemmän rahaa, mitä kuun alussa ajattelin. S-osuuskunnalta tuli ylijäämäpalautusta sen verran muikea määrä, lähes 200 euroa ja viime kuulta isot bonukset, että ajattelin, että sillä pärjätään pitkälle. Noh, kuun loppuun tuli sitten taas asiakasomistajapäivät, vaikka edelliset olivat huhtikuussa, ja tietenkin piti tämä hyödyntää, kun ostoslistalla oli vielä vauvalle tarvikkeita ja muutakin puutetta oltiin huomattu. Aikamoinen power move järjestää asiakasomistajapäivät heti ylijäämäpalautuksen jälkeen. Ilmeisesti halusivat rahat takaisin, ketaleet. 

Autoon meni taas vähän normikuuta enemmän, kun ajoneuvovero piti maksaa ja autonkin olin keväällä pesettänyt, mikä nyt näkyi luottokorttilaskussa. Käyn siis vähintään kerran vuodessa pesettämässä auton ihan kunnon ohjelmalla, että saa suolat pois auton pohjasta. Muuten puunailen autoa ihan kotipihassa. 

Kahviloissa ja ravintoloissa tuli käytyä suorastaan urakalla omaan normaaliin nähden. Kävin vähän useammin työkavereiden kanssa lounaalla, kun töiden loppu häämötti, ja ajattelin, että pitää nyt panostaa aikuiseen seuraan, kun siihen on vielä mahdollisuus. Tämän lisäksi kävimme poitsun kanssa pari kertaa kahvilassa. Olin yllättynyt, miten noinkin pieni voi tykätä tuollaisesta visiitistä niin paljon. Kertoi tohkeissaan isille ja mummullekin, missä oli käynyt.

Tulot olivat 2 260,86 euroa ja menot 1 419,61 euroa, joten erotukseksi saadaan 841,25 euroa. Ei ne säännölliset tulot vaan pienet menot.

Ensi kuussa ne menot kyllä räjähtävät, kun maksettavaksi tulee koko vuoden kotivakuutus, parin kuun sähkönsiirto ja varmaan parin kuun vesimaksukin. Parempi olisi palkan tulla, tai joudun kuopaisemaan aika syvältäkin puskurista.

No, ei pidä liikaa rahasta murehtia, kun lopultakin kesäkuussa alkoi äitiysloma! On tätä viime kuut odotettukin. Vielä on paljon tekemistä, joten toivotaan, että vauvalla ei olisi vielä ihan hirmu kiire maailmaan, vaan odottaisi edes juhannuksen tienoille asti.    

6 kommenttia:

  1. Ihailen taas miten uskallat mennä noin täydellä säästösummalla tuossa tilanteessa, siitä pitäisi ottaa oppia. Ja aionkin ottaa, että pääsen sijoituslainasta joskus eroon, kun tuli taas käytyä ostoksilla kesäkuun alun kurssilaskun vuoksi. Siistiä myös, että osaat varautua noihin tuleviin laskuihin noin hyvin. Minä yllätyn joka kerta, kun vakuutusyhtiöstä tai sähkönsiirtoyhtiöstä tulee lasku.

    Toivottavasti täälläkin päin saa munkkikahvit renkaanvaihdon päälle, tekisi koko hommasta hintansa arvoista. Mutta tuskin merkkiliike sitä vaivaa viitsii nähdä. Pienempiin liikkeisiin en uskalla autoa viedä, kun luin että olivat onnistuneet vääntämään asiakkaan auton peltiä, mutta eivät myöntäneet virhettä.

    Mukavat vapaat, toivottavasti kahden lapsen arki ei ole niin raskasta, miltä se ajatuksen tasolla kuulostaa. (Vaikka myönnän, että alan lämpenemään ajatukselle, että olisi toinenkin riesana.)

    VastaaPoista
  2. Hah, en tiedä kannattaako tästä ottaa oppia :'D Salkun kasvattamisesta saa varmaan enemmän dopamiinia kuin puskurin.

    Tuo vakuutuslasku on varmaan isoin yksittäinen lasku, mikä vuodessa tulee, niin alitajunta kyllä pitää huolen, että sen muistaa, ja hyvissä ajoin tulee kyllä laskukin verkkopankkiin onneksi.

    Ah, enpä ole tullut tuota ajatelleeksi, että uuden auton kanssa ei välttämättä uskalla lähteä edes renkaita vaihtamaan mihinkään pajalle. Ei tuo minunkaan vakipaikkani mikään kaikkein halvin vaihtoehto ole, mutta tykkään siitä, että ojennan vain avaimet käteen ja istun itse kahville. Kerran kävin puolet halvemmassa paikassa, ja siellä piti itse ajaa auto pukeille hämärässä hallissa, mikä nosti kyllä päähän kysymyksiä, että kukas korvaa, jos sieltä tipahtaa. Eli mahdollisesti tämä kalliimpi paikka on kuitenkin pidemmällä tähtäimellä halvempi :D

    Vielä toistaiseksi on helpohko vapaa, kun poitsu käy vielä kesäkuun lyhyttä päivää päikyssä, ja vauva ei ole vielä saapunut. Heinäkuussa pitäisi olla sitten kaksi lasta talossa, mutta niin on näillä näkymin mieskin, joten vähän helpottaa urakkaa.

    Ai että, kyllä Suomeen vauvoja mahtuu! :D Jospa teillekin sellainen vielä tulisi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jouduin itsekin kerran ajamaan auton pukeille, muistaakseni se oli katsastus. Huutelin epätoivoisesti ikkunasta apua, että onko nyt varmasti kohdillaan. Sen jälkeen on aina pelottanut mennä katsastukseen, jos taas sanotaan että aja suoraan sisään.

      Liikkeet ovat vielä ärsyttävästi työpaikkaan nähden väärällä puolella kaupunkia, joten joudun helposti ottamaan töistä 3h vapaata, että ehdin aukioloaikojen puitteissa sinne. Onneksi plussatunteja kertyy sellaista vauhtia, ettei niistä pitäisi olla pulaa.

      Eniten tuossa lapsessa pelottaa hinta! Talous on jo nyt liian tiukilla kun on autolainaa ja asuntolainaa ja päivähoitomaksuja ym. (Lue: Ei ole varaa sijoittaa niin paljon kun haluaisin.) Menee oikeasti, ihan aikuisten oikeasti tiukille, kun tähän lyödään vielä meidän vanhenpainvapaat, hoitovapaat ja toisen lapsen päivähoitomaksut lisäksi.

      Poista
    2. Tuossa ollaan kyllä isojen arvo- ja järkikysymysten äärellä, että en kyllä kadehdi teidän tilannetta. Ehkä kannattaa yrittää pohtia asiaa pitkällä tähtäimellä. Kumpi harmittaa kiikkustuolissa enemmän, se ettei haluttu lapsiluku tullut täyteen vai se että sijoitussalkku on pienempi? Toinen lapsi toki tulee luonnollisesti halvemmaksi kuin ensimmäinen, sillä iso osa hankinnoista on jo tehty, että se helpottaa vähän tilannetta.

      Vähän nurinkurista kyllä, että meidän perheen tulot ovat yhteensä niin pienet, että meiltä ei peritä päivähoitomaksuja ollenkaan, ja kuukausittain jää siis sijoitettavaa ihan hyvin. Järki-ihminen ehkä käyttäisi rahaa enemmän muuhunkin, mutta jotenkin kun sadan tonnin salkku lähestyy, niin putkinäkö pahenee, ja kaikki paukut haluaa laittaa sinne. Ehkä höllään sitten tämän rajapyykin jälkeen. Toki jos mies sattuisi saamaan joskus töitä, niin menisi kaikki kuviot tietysti siinä vaiheessa uusiksi.

      Poista
    3. Minä olen ollut koko ikäni sitä mieltä, että haluan vain yhden lapsen. Nyt on alkanut vasta heräämään ajatus, että olisihan se kivaa kun tuolla olisi pysyvä leikkikaveri. Kyllähän se käytännössä on parempi tienata sen verran, että tulee päivähoitomaksuja, kuin olla tienaamatta että säästyy ne rahat. Mutta kirpaisee se silti kun nyt samaan syssyyn tuli noita muitakin menoja.

      Minäkin ajattelin höllätä 100k jälkeen, mutta kävikin päinvastoin. Tuli sellainen olo, että nyt olisi todella typerää hidastaa tahtia, kun on päässyt kunnolla vauhtiin. Nyt luulen, että 300k salkulla palkkatöistä säästetyt eurot alkavat olla niin lillukanvarsia, että voi harkita lisäsäästöjen lopettamista tai ainakin radikaalia vähentämistä. Mutta katsotaan :D

      Poista
    4. Se on kumma miten mieli voi muuttua noinkin perustavanlaisessa asiassa. Mulle kaksi lasta on aina ollut haave, mutta viime vuosina nostanut päätään ajatus että vähän kolmas kutkuttelisi. Ei ole kuitenkaan realistinen tavoite meillä, koska ei päästä julkisella enää kahden lapsen jälkeen hoitoihin. Pari alkiota on pakkasessa tosin jäljellä, ja ne voitaisiin siirtää, mutta miehelle tuo kaksi on jo enemmän kuin tarpeeksi niin todennäköisesti jäädään tähän.

      Oijoi! Hyvin todennäköistä lienee että seuraan samalla polulla, enkä maltakaan höllätä 100k jälkeen. No mutta jos kulkee niin antaa kulkea :D

      Poista

Sanaisen arkun tyhjennyspiste

Kuukausikatsaus 05/2026 - Persaukisen salkku ennätyslukemissa

Palkkarintamalta ei mitään uutta, eli sekoilu jatkuu. Onneksi en seuraa säästöprosenttia, sillä olisi aika mielenkiintoisia lukemia tässä vi...